Цена 1 часа рабочей силы, как правило снижается.
Нація
Материал из m-17.info
Vladimir (Обсуждение | вклад) (Новая страница: «'''НАЦІЯ''' — за визначенням товариша Сталіна, «є стійка спільність людей, що історично скла…») |
Vladimir (Обсуждение | вклад) |
||
Строка 9: | Строка 9: | ||
Короткий філософський словник. Під ред. М.Розенталя і П.Юдіна, Державне видавництво політичної літератури. Київ, 1952. | Короткий філософський словник. Під ред. М.Розенталя і П.Юдіна, Державне видавництво політичної літератури. Київ, 1952. | ||
- | [Нація частина - 2] | + | [[Нація частина - 2]] |
Версия 15:18, 28 февраля 2010
НАЦІЯ — за визначенням товариша Сталіна, «є стійка спільність людей, що історично склалася, виникла на базі спільності мови, території, економічного життя і психічного складу, який проявляється в спільності культури». Вказані в цьому визначенні ознаки нації — спільність мови, території, економічного життя і психічного складу — є необхідними ознаками: тільки наявність усіх цих ознак, узятих разом, дає націю, і, навпаки, досить відсутності хоч би однієї з цих ознак, щоб нація перестала бути нацією. Націю не можна змішувати ні з расою (див.), ні з племенем. На відміну від раси, що характеризується певними зовнішніми біологічними ознаками (наприклад, кольором шкіри, волосся і т. д.), нація являє собою не біологічну, а соціальну категорію. На відміну від племені, що є категорією етнографічною, характерною для первіснообщинного, родового ладу, нація являє собою категорію історичну, що виникає вперше тільки в епоху ростучого капіталізму. Історично нації складалися з людей різних рас і племен. Так, наприклад, італійська нація утворилася з римлян, германців, етрусків, греків, арабів і т. д., французька нація — з галлів, римлян, бриттів, германців і т. д. Ознаки нації — мова, територія, культурна спільність і т. д. — складалися поволі, ще в період докапіталістичний. Однак вони були тоді в зародковому стані і мали в собі лише можливість утворення нації в майбутньому при певних сприятливих умовах.
Ця можливість перетворилася в дійсність тільки в період ростучого капіталізму з його національним ринком, з його економічними і культурними центрами.
Розвиток капіталізму привів до знищення феодальної роздробленості, до розвитку економічних зв'язків між окремими областями, до об'єднання місцевих ринків в один загальнонаціональний ринок. Таким чином складалася спільність економічного життя, а на її основі розвивалась культурна спільність і т. д. Через те то основою цього процесу був розвиток капіталістичного способу виробництва, то, як зазначав Ленін, створення «національних зв'язків було не чим іншим як створенням зв'язків буржуазних». Складені в епоху ростучого капіталізму нації були буржуазними націями, бо їх збирала воєдино і цементувала буржуазія, бо їх головною керівною силою були буржуазія та її націоналістичні партії. Це позначилося на всьому духовному і соціально-політичному обличчі цих націй. «Класовий мир всередині нації заради «єдності нації»; розширення території своєї нації шляхом загарбання чужих національних територій; недовір'я і ненависть до чужих націй; придушення національних меншостей; єдиний фронт з імперіалізмом, — такий є ідейний і соціальнополітичний багаж цих націй» (Сталін). Неминучим наслідком цього були розбрат і ненависть між націями, національні конфлікти, яким може покласти край тільки ліквідація капіталістичного ладу. В праці «Марксизм і питання мовознавства» Й. В. Сталін показав, що розкол буржуазного суспільства на антагоністичні класи не виключає єдності нації як стійкої економічної спільності людей, бо буржуа і пролетарі зв'язані між собою всіма нитками економіки. З падінням капіталізму сходять зі сцени і буржуазні нації. На руїнах старих, буржуазних націй розвиваються нові, соціалістичні нації, що являють собою принципіально новий тип націй. Ці нації складаються на основі ростучого соціалізму. Силою, яка скріплює ці нові нації, керує ними, є робітничий клас і його інтернаціоналістська партія. Відповідно до цього докорінно змінюється і обличчя націй. «Союз робітничого класу і трудового селянства всередині нації для ліквідації залишків капіталізму в ім'я переможного будівництва соціалізму, знищення залишків національного гніту в ім'я рівноправності і вільного розвитку націй та національних меншостей; знищення залишків націоналізму в ім'я встановлення дружби між народами і утвердження інтернаціоналізму; єдиний фронт з усіма пригнобленими й неповноправними націями в боротьбі проти політики загарбань і загарбницьких воєн, в боротьбі проти імперіалізму, — та ке є духовне і соціально-політичне обличчя цих націй» (Сталін). В результаті утворення соціалістичних націй змінюються докорінно і відносини між націями, зникають залишки колишнього Недовір'я між ними, розвивається дружба народів, яка стає однією з найважливіших рушійних сил соціалістичного суспільства. Соціалістичні нації є незрівнянно більш згуртованими і життєздатними, ніж буржуазні нації, бо вони вільні від непримиренних класових суперечностей, які роз'їдають буржуазні нації. Ліквідація національного гніту і встановлення рівноправності всіх народів, фактичне здійснення взаємної допомоги народів у всіх галузях господарського і громадського життя, подолання господарської і культурної відсталості народів, що запізнилися в своєму розвитку, створили всі умови для розквіту соціалістичних націй в СРСР. Багато народів, які не встигли чи не мали можливості скластися в нації в умовах дореволюційної Росії, вперше консолідувалися в нації в СРСР (наприклад, туркмени, киргизи та ін.)..Результатом цього було збільшення числа націй в СРСР. Таким чином, всупереч твердженням ворогів ленінізму соціалізм приніс з собою не відмирання, а, навпаки, розквіт націй. Вони, як вказував товариш Сталін, є за радянського ладу уже «не звичайними «сучасними» націями, а націями соціалістичними, так само як їх національні культури є за змістом не звичайними, буржуазними культурами, а культурами соціалістичними.
Величезну роль у піднесенні господарства і культури раніш відсталих націй відіграла керівна допомога російського народу, який є найбільш видатною нацією з усіх націй, що входять до складу Радянського Союзу, і який заслужив загальне визнання як керівна сила нашої країни. Будучи історичною категорією, нація має не тільки свій початок, але і свій кінець. В майбутньому, після перемоги соціалізму в світовому масштабі, коли нації об'єднаються в єдиній системі світового соціалістичного народного господарства, створяться реальні умови, необхідні для поступового злиття всіх націй в одне ціле. Але ці умови складуться не відразу. Найшкідливішою помилкою було б думати, що перший етап періоду всесвітньої диктатури пролетаріату буде початком відмирання націй і національних мов. Навпаки, як зазначає товариш Сталін, це буде етап росту і розквіту раніше пригноблених націй і національних мов, етап утвердження рівноправності націй, ліквідації взаємного національного недовір'я, налагодження і зміцнення інтернаціональних зв'язків між націями. Тільки на другому етапі періоду всесвітньої диктатури пролетаріату, в міру того як складатиметься єдине світове соціалістичне господарство, виникне необхідність мати поряд із своїми національними мовами спільну міжнаціональну мову. Можливо, що спочатку існуватиме не один спільний для всіх націй світовий економічний центр з однією спільною мовою, а кілька зональних економічних центрів для окремих груп націй з спільною зональною мовою для кожної групи. Тільки на наступному етапі періоду всесвітньої диктатури пролетаріату, «коли світова соціалістична система господарства зміцніє в достатній мірі і соціалізм увійде в побут народів, коли нації переконаються на практиці в перевагах спільної мови перед національними мовами, — національні відмінності й мови почнуть відмирати, поступаючись місцем спільній для всіх світовій мові» (Сталін). Ця спільна міжнародна мова, як вказує Й. В. Сталін, не буде ні німецькою, ні російською, ні англійською, а новою мовою, що вбере в себе найкращі елементи національних і зональних мов».
Короткий філософський словник. Під ред. М.Розенталя і П.Юдіна, Державне видавництво політичної літератури. Київ, 1952.